top of page

AVTALEVILKÅR

 

GENERELLE VILKÅR

Disse generelle vilkårene gjelder mellom Renhold & Drift AS (heretter kalt R&D) herunder både private og forretningskunder (heretter kalt kunde). Disse generelle vilkårene trer i kraft 01.07.2023 og er tilgjengelige på Renhold & Drift sine nettsider. www.renholdogdrift.no Generelle vilkår ble oppdatert 01.07.2023.

1. Innhold og formålet med vilkårene

Formålet med disse generelle vilkårene er å fastslå vilkårene og betingelsene for at R&D skal gi kunden en profesjonell rengjøringstjeneste.

1.1 Om R&D

R&D tilbyr byggrenhold, renhold av næringslokaler og hjemme- og kontorrengjøring til kunden. Avtalen om tjenesten består av (1) disse generelle vilkårene, (2) de spesifikke vilkårene for tjenesten angående priser, omfang og andre vilkår som er avtalt mellom kunden og R&D (spesifikke vilkår); og (3) den til enhver tid gjeldende prisliste.

I tilfelle uoverensstemmelser mellom disse generelle vilkårene og noen av de ovennevnte punktene, vil vilkårene i disse generelle vilkårene gjelde. De ovennevnte punktene gjelder i synkende rekkefølge, med mindre annet er uttrykkelig angitt i avtalen. R&D forbeholder seg retten til å endre disse generelle vilkårene. Endringer vil bli varslet kunden 30 dager før ikrafttredelsen av de endrede generelle vilkårene.

Skulle kunden ikke godta slik endring, har kunden rett til å si opp avtalen ved endringens ikrafttredelse, med det forbehold om at kunden må gi R&D skriftlig varsel minst 5 dager før endringen trer i kraft.

 

1.2 Om Tjenesten

Når det foreligger en bindende avtale mellom kunden og R&D, skal R&D sørge for at tjenesten utføres i samsvar med avtalen. R&D er forpliktet til å sikre at tjenesten utføres på en profesjonell måte.

For å utføre tjenesten kan R&D bruke en samarbeidspartner under kontrakt (Rengjører).

Nødvendig utstyr, verktøy og rengjøringsmidler som må skaffes av kunden, nevnes i detalj i bestillings-prosessen og i bestillingsbekreftelsen for kunden om ikke annet er avtalt.

Kunden må gi R&D nødvendig informasjon om ovennevnte varer i sine lokaler, slik at tjenesten kan utføres effektivt og for å sikre tilgjengeligheten av nødvendig utstyr, verktøy og forsyninger.

Hvis kunden har valgt at tjenesten skal utføres ved hjelp av utstyret og forsyningene til kunden, skal kunden sikre rengjørerens tilgang til nevnte forsyninger.

 

 

2. Tjenestebestilling og avbestilling

 

Kunden blir bundet til tjenesten og avtalen når den aktuelle bestillingen sendes til R&D via e-post eller via telefon. Avtalen mellom kunden og R&D anses å være inngått når R&D har bekreftet kundens bestilling via e-post. Ved inngåelse av avtalen, forbeholder R&D seg retten til å samle inn vanlig kredittinformasjon om kunden.

Kunder har rett til å kansellere enkeltstående tjenester opptil 5 dager før tjenestens starttid uten at et gebyr (definert senere i teksten) blir belastet kunden. Ved avbestilling som gjøres mindre enn 5 dager før avtalt starttidspunkt for tjenesten, vil kunden ikke få refusjon. Endringer og avbestillinger av enkeltstående tjenester kan gjøres via e-post eller direkte på telefon.

Ved kundens fravær, eller hvis R&D rengjørere ikke har tilgang til avtalte lokaler på bestilt tidspunkt, regnes dette som avbestilling mindre enn 5 dager før avtalt starttidspunkt for tjenesten.

Endring av avtalt tidspunkt for en tjeneste er ikke mulig mindre enn 5 dager før

starttidspunktet. Hvis en kunde ønsker å endre avtalt tidspunkt mindre enn 5 dager før, vil det bli planlagt en egen ny tjeneste. Avbestillingsregler gjelder for tjenester som utsettes.

Oppsigelse og avbestilling av abonnementsavtaler må gjøres ved å kontakte R&D direkte via telefon. E-post og andre skriftlige kommunikasjonsmetoder vil ikke være gyldige for oppsigelse eller avbestilling av abonnementsavtaler.

Dersom tjenesten ikke kan belastes kunden på forhånd, forbeholder R&D seg retten til å utføre tjenesten som planlagt, men vil fakturere kunden i etterkant.

 

3. Tjenestebestilling og avbestilling

 

Kunden blir bundet til tjenesten og avtalen når den aktuelle bestillingen sendes til R&D via bestillingsskjema på nettsiden eller direkte via e-post. Avtalen mellom kunden og R&D anses å være inngått når R&D har bekreftet kundens bestilling via e-post. Ved inngåelse av avtalen, forbeholder R&D seg retten til å samle inn vanlig kredittinformasjon om kunden.

Kunder har rett til å kansellere enkeltstående tjenester opptil fem (5) dager før tjenestens starttid uten at et gebyr (definert senere i teksten) blir belastet kunden. Ved avbestilling som gjøres mindre enn fem (5) dager før avtalt starttidspunkt for tjenesten, vil kunden ikke få refusjon. Endringer og avbestillinger av enkeltstående tjenester kan gjøres direkte på telefon eller via e-post.

Ved kundens fravær, eller hvis R&D sine rengjørere ikke har tilgang til avtalte lokaler på bestilt tidspunkt, regnes dette som avbestilling mindre enn 5 dager før avtalt starttidspunkt for tjenesten.

Endring av avtalt tidspunkt for en tjeneste er ikke mulig mindre enn 5 dager før starttidspunktet. Hvis en kunde ønsker å endre avtalt tidspunkt mindre enn 5 dager før, vil det bli planlagt en egen ny tjeneste. Avbestillingsregler gjelder for tjenester som utsettes.

Oppsigelse og avbestilling av abonnementsavtaler må gjøres ved å kontakte R&D direkte via telefon. E-post og andre skriftlige kommunikasjonsmetoder vil ikke være gyldige for oppsigelse eller avbestilling av abonnementsavtaler.

Dersom tjenesten ikke kan belastes kunden på forhånd, forbeholder R&D seg retten til å utføre tjenesten som planlagt, men vil fakturere kunden i etterkant.

 

4. Kampanjer

Kampanjepriser kan være underlagt særskilte og begrensede vilkår. Dersom vilkårene ikke oppfylles av kunden, forbeholder R&D seg retten til å belaste kunden for beløpet som svarer til rabatten gitt i forbindelse med kampanjen.

 

 

5. Taushetsplikt

 

Alle ansatte i R&D og rengjørerne har skrevet en konfidensialitetsavtale som ikke tillater dem å dele opplysninger om kunden eller hans/hennes personlige forhold som de har blitt oppmerksom på. R&D vil ikke utlevere kundens opplysninger til noen tredjeparter, unntatt de partene hvis bidrag til levering av tjenesten er uunnværlig. Til tross for det foregående har R&D rett til å opplyse om kundens kontaktinformasjon der slik opplysning er nødvendig i henhold til lov, forskrift eller pålegg utstedt av offentlige myndigheter.

 

 

6. Personvern

Personopplysninger om kunder behandles i samsvar med lokal lovgivning og behandles i samsvar med R&D retningslinjer for personvern og informasjonskapsler.

 

 

7. Betaling og betalingsbetingelser

 

Gebyr for tjenesten (Gebyr) beregnes ved bestilling på grunnlag av informasjon fra kunden. Hvis det ser ut til at kundens data, som beregningen av gebyret er basert på, på en eller annen måte er feil (f.eks. at det er oppgitt feil informasjon om størrelsen på boligen eller lokalet), vil gebyret bli justert etter gjensidig avtale mellom R&D og kunden i samsvar med gjeldende prisliste for tjenester med tilsvarende omfang (korrigert gebyr).

 

 

8. Priser og fakturering

 

Prisene på tjenestene er i samsvar med priser og avtale som er inngått mellom R&D og kunden, med mindre annet er avtalt i de spesifikke vilkårene mellom kunden og R&D. Kunden godtar prisene ved å godta vilkårene for abonnement eller oppdragsavtale og ved å betale for tjenesten første gang. Prisene inkluderer en merverdiavgift i henhold til gjeldende momssats. Regelmessig rengjøring faktureres ikke tidligere enn 10 dager før tjenesteleveranse med forfall 20 dager, men retningslinjene kan variere. Ved et engangsoppdrag på enkeltprosjekt, (flyttevask, byggvask) faktureres det tidligst 2 dager etter endt tjeneste og oppdrag med 10 dagers forfall.

R&D forbeholder seg retten til å endre priser. Eventuelle endringer i prislisten vil bli meldt til kunden skriftlig 7 dager før innføring av nye priser.

R&D skal returnere det fulle beløp som er betalt av kunden for ikke-levert tjeneste dersom R&D ikke kan levere den bestilte tjenesten.

Når abonnementsavtale bestilles, fakturerer R&D kunden 2 dager etter bestilling for første utføring av tjenesten på tidspunktet for bestilling av tjenesten. Deretter faktureres kunden før neste utførelse av tjenesten. I de tilfeller der avtalen er at tjenesten skal utføres én gang, blir kunden fakturert ved kjøpstidspunktet. Kunden faktureres forskjellen mellom gebyr og justert gebyr i ettertid.

Hvis kunden av en eller annen grunn ikke lykkes med å betale før neste abonnementstjeneste, kontakter R&D kunden. Hvis R&D samtale med kunden ikke løser betalingsproblemet, har R&D rett til å kansellere tjenesten.

 

9. Kundens involvering

 

Kunden skal bidra til utførelsen av tjenesten. Kunden skal på forespørsel gi opplysninger om spesielle omstendigheter som R&D må ta hensyn til ved utførelsen av tjenesten. For at tjenesten skal utføres, må kundene i rimelig grad rydde løse gjenstander før tjenesten utføres, og lokalene som skal rengjøres må ikke være i verre tilstand enn normalt ved vanlig bruk av lokaler.

Kunder skal sørge for at rengjørere har tilgang til eiendommen fra tjenestens første dag til sluttdatoen i samsvar med avtalen med R&D. Hvis det er et alarmsystem i lokalene, skal kunden informere R&D og rengjørerne om dens eksistens før tjenestens første dag, og skal instruere rengjørerne om hvordan man bruker systemet. Hvis kunden ikke instruerer i bruken av alarmsystemet og rengjørere ved et uhell forårsaker at alarmen går, er kunden ansvarlig for konsekvenser og relaterte kostnader.

Våre rengjørere er har lang erfaring og noen er utdannede fagfolk og opptrer i samsvar med dette når de leverer tjenesten til kunden. Våre rengjørere vil utføre tjenesten innen tidsperioden som er avtalt mellom kunden og R&D.

Kunden er ansvarlig for at rengjørere har tilgang til varmt og kaldt vann samt fungerende stikkontakter og strøm under utførelsen av tjenesten. Rengjøreren skal også ha rett til å bruke kundens toalettfasiliteter hvis det er nødvendig for arbeidsmiljøet.

Kunder skal sørge for at det ikke er løse kjæledyr på eiendommen eller i lokalene, eller andre forhold som er til fare for utførelsen av tjenesten eller rengjørerne. Rengjørere har rett til å kansellere utførelse av tjenesten hvis han eller hun har rimelig grunn til å tro at utførelsen utgjør fare for helse, sikkerhet og miljø. Hvis tjenesten ikke kan utføres, og det skyldes kunden, vil R&D belaste kunden for kostnadene påført R&D i forbindelse med dette.

I forbindelse med rengjørernes ferieavvikling og eventuelt sykefravær, vil R&D prøve å ordne en vikar for ham eller henne og kontakte kunden omgående for en avtale om passende løsning. Utsatt utførelse av tjenesten grunnet rengjørerens sykefravær regnes ikke som forsinkelse etter punkt 10 nedenfor. R&D skal organisere en separat tjeneste i slike tilfeller gjennom en gjensidig avtale med kunden.

Pauser

R&D forbeholder seg retten å bruke kundens bolig som passende pauserom i de tilfeller der renholders totale arbeidstid gjør at den har krav på dette.

 

10. Klager, forsinkelser og mangler

 

(a) Klager

Eventuelle klager kan uten unødig forsinkelse rettes i skriftlig form til R&D fysiske adresse eller via R&D digitale kanaler, som e-post eller R&D sitt telefonnummer.. Det samme gjelder mistanke om tyveri. Kunden må gi nødvendige detaljer og bevis (bilder) av skader eller dårlig utførelse av tjenesten. Kunden er forpliktet til å levere klage innen rimelig tid eller senest 48 timer etter at tjenesten er gjennomført i skriftlig form til R&F fysiske adresse eller R&D digitale kanaler, som e-post eller R&D sitt telefonnummer.

 

(b) Reklamasjoner

Det foreligger en mangel hvis tjenesten ikke utføres i henhold til hva kunden med rimelighet kan forvente fra en profesjonell rengjøringstjeneste, eller i henhold til det som ellers er avtalt. Det foreligger imidlertid ingen mangel dersom avviket skyldes forhold fra kundens side, inkludert, men ikke begrenset til, mangel på involvering av kunden. Hvis kunden ønsker å gjøre mangelen gjeldende, skal kunden varsle R&D innen rimelig tid eller senest 48 timer

etter at kunden har merket eller burde ha merket mangelen (klage). Dersom det oppdages feil kan kunden kreve utbedring, prisavslag eller heving. Hvis det foreligger en mangel, har R&D rett til å rette mangelen dersom dette kan gjøres innen rimelig tid med rimelige ressurser. R&D er eneansvarlig for dette. Hvis R&D ikke klarer å rette mangelen, kan R&D gi et forholdsmessig prisfradrag på den neste tjenesten. Hvis det ikke ser ut til at det er noen feil i utførelsen av tjenesten, kan kunden bli pålagt å betale de tilknyttede kostnadene for R&D.

 

c) Forsinkelser

Forsinkelse oppstår hvis tjenesten ikke utføres innen tidsperioden som er avtalt mellom kunden og R&D. Forsinkelse foreligger ikke dersom det skyldes kundens forhold, inkludert, men ikke begrenset til, kundens mangel på involvering.

Ved forsinkelse kan kunden kreve at tjenesten utføres på et senere tidspunkt, eller kreve oppsigelse av avtalen og tilhørende kompensasjon. Kunden kan si opp avtalen dersom konsekvensene av forsinkelsen er av vesentlig betydning for Kunden. En kunde som krever utførelse av tjenesten, uavhengig av forsinkelsen, kan ikke si opp avtalen hvis tjenesten utføres innen rimelig tid eller innen fristen fastsatt av kunden. Hvis det er klart at tjenesten ikke vil utføres uten forsinkelse som vil medføre at kunden har rett til å si opp avtalen, kan kunden si opp avtalen før utførelsen.

 

 

11. Ansvarsbegrensning

 

Kunden kan kreve erstatning for økonomisk tap grunnet R&D mislighold av tjenesten. Dette gjelder imidlertid ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes hindring utenfor R&D kontroll og som R&D ikke med rimelighet kunne ventes å ta hensyn til under avtalens løpetid eller å unngå eller overvinne følgene av.

For skade på annet enn gjenstander og eiendom som tjenesten gjelder eller på noe annet enn noe som er nært knyttet til tjenesten, kan kunden kreve erstatning dersom kunden kan påvise at et slikt tap skyldtes feil eller forsømmelse fra R&D sin side. Det samme gjelder for gjenstander og eiendom som er skadet i R&D varetekt eller på annen måte under R&D sin kontroll. For tap eller annet i forbindelse med tjenesten, som ikke er en konsekvens av forsinkelser eller feil, er R&D er ansvarlig når tapet skyldes feil eller forsømmelse fra R&D sin side.

R&D vil for egen bekostning skaffe og opprettholde en tilstrekkelig bedriftsansvarsforsikring fra et anerkjent forsikringsselskap som dekker R&D sine forpliktelser i henhold til denne avtalen i avtalens løpetid. R&D sin samlede kumulative ansvar i henhold til denne avtalen

eller når tjenesten utføres, uansett om det er under kontrakt, delikts erstatning eller annet, skal være begrenset til krav som dekkes av en slik ansvarsforsikring.

 

 

12. Force majeure

 

En force majeure-begivenhet betyr at en part ikke oppfyller sine forpliktelser i henhold til denne avtalen forårsaket av en hindring utenfor sin kontroll, som den ikke kunne ha tatt hensyn til ved avtalens inngåelse, og hvis konsekvenser det ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet.

R&D er ikke ansvarlig for tilfeller av forsinkelse eller forhold der R&D ikke kan levere på grunn av force majeure, for eksempel streiker, opprør, naturkatastrofer, strømbrudd eller mangelfull telefondekning.

 

 

13. Tolkning

 

Disse generelle vilkår og tilhørende avtale(r) skal tolkes, forståes og reguleres utelukkende i samsvar med norsk lov, uten henvisning til sine lovvalgsregler

 

 

14. Tvisteløsning

 

Partene skal primært forsøke å løse enhver tvist, kontrovers eller krav som oppstår i forbindelse med disse generelle vilkår og tilhørende avtaler gjennom minnelige forhandlinger. Dersom partene ikke klarer å avgjøre tvisten eller kravet, har hver part rett til å innlede prosess som angitt nedenfor for endelig løsning av tvisten. Enhver tvist, kontrovers eller krav som oppstår i forbindelse med denne avtalen, også vedrørende brudd på, oppsigelse av eller gyldighet av denne avtalen, skal løses minnelig ved rettsmekling i Oslo, Norge.

bottom of page